Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
До уваги громадян!
Стосовно виборчого процесу з виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, призначених на
25 жовтня 2015 року
25 жовтня 2015 року відбудуться вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Одним з конституційних прав громадянина України є його виборче право, яке закріплено в ст. 38 Конституції України та реалізується шляхом голосування на відповідних загальнодержавних та місцевих виборах.
Звертаємо увагу, що право звернутися з адміністративним позовом про уточнення до списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі.
Позовна заява про уточнення (включення) списку виборців подається до суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування (не пізніше 22 жовтня 2015 року) (ст. 173 КАС України).
Позовні заяви, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду, строки подання позовних заяв поновленню не підлягають (ч. 5 ст. 179 КАС України).
Крім того, слід зазначити, що днем подання позовної заяви до суду є день її надходження до суду, тобто, в разі звернення з позовом до суду через засоби поштового зв’язку днем надходження позову буде день передачі цього позову з пошти до суду.
Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно.
Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Постанови адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
Для виправлення неточностей у списку виборців існує позасудовий та судовий порядок. Слід підкреслити, що даний порядок виправлення неточностей у списках виборців стосується лише виборців, які мають зареєстроване місце проживання (виборчу адресу).
Так, в порядку позасудового виправлення неточностей у списку виборців виборець особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців, в якій зазначає обставини щодо виявлених неточностей. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості (паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України чи військовий квиток та ін.).
Наступним шляхом виправлення неточностей (неправильне написання прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), дати народження, номера будинку, квартири місця проживання) у списку виборців є судовий порядок, який реалізується поданням адміністративного позову до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України за місцезнаходженням відповідної дільничної виборчої комісії.
Позовна заява про виправлення неточностей у списку виборців подається до суду без сплати судового збору.
Згідно ст. 16 КАС України кожен має право користуватися правовою допомогою при вирішенні справ в адміністративному суді, яка надається в порядку, встановленому законом. Для надання правової допомоги при вирішенні справ у судах в Україні діє адвокатура. У випадках, встановлених законом, правова допомога може надаватися й іншими фахівцями в галузі права. Порядок і умови надання правової допомоги, права й обов'язки адвокатів та інших фахівців у галузі права, які беруть участь в адміністративному процесі і надають правову допомогу, визначаються цим Кодексом та іншими законами. Підстави і порядок надання безоплатної правової допомоги визначаються законом, що регулює надання безоплатної правової допомоги.
Рішенням КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ 16 листопада 2000 року N13-рп/2000 роз’яснено, що з метою забезпечення реалізації закріплених прав і свобод людини і громадянина Конституція України встановлює відповідні правові гарантії. Зокрема, в частині першій статті 59 Конституції України закріплено право кожного на правову допомогу. Право на правову допомогу - це гарантована Конституцією України можливість фізичної особи одержати юридичні (правові) послуги.
Держава в особі відповідних органів визначає певне коло суб'єктів надання правової допомоги та їх повноваження. Аналіз чинного законодавства України з цього питання дає підстави визначити, зокрема, такі види суб'єктів надання правової допомоги:
державні органи України, до компетенції яких входить надання правової допомоги (Міністерство юстиції України, Міністерство праці та соціальної політики України, нотаріат тощо);
адвокатура України як спеціально уповноважений недержавний професійний правозахисний інститут, однією з функцій якого є захист особи від обвинувачення та надання правової допомоги при вирішенні справ у судах та інших державних органах (частина друга статті 59 Конституції України);
суб'єкти підприємницької діяльності, які надають правову допомогу клієнтам у порядку, визначеному законодавством України;
об'єднання громадян для здійснення і захисту своїх прав і свобод (частина перша статті 36 Конституції України).